oefeningen en ontspanning

Een topcoach van jezelf zijn betekent vooral dat je jezelf kunt trainen om in een kalme en positieve gemoedstoestand te zijn. En dit terwijl je het gevoel hebt dat je in je kracht zit. Dit bereik je niet alleen door je gedrag of gedachten te veranderen. Het is van belang dat je mentaal, fysiek en psychisch ervaart dat er wat verandert. En dat kan alleen door regelmatig je bewust te worden en te ervaren hoe dat werkt. Per persoon is het verschillend wat goed voelt en wat minder past. Zelf op yoga, kungfu, mindfulness of een andere vorm van training gaan waardoor je leert te focussen en te ontspannen is prima. Wij hebben een oefening gemaakt ondersteund met video en een aantal ondersteund met audio.

video

De oefening hieronder is een combinatie van tai chi, yoga en psychologie (affirmaties). Door deze regelmatig te doen breng je je lichaam en geest in een krachtige, actieve en zelfbewuste toestand. We raden aan om eerst aandacht te besteden aan de beweging met ademhaling, daarna aan beweging met affirmaties en tenslotte aan beweging met klankschalen, dan ervaar je mogelijk een moment van flow. De video”s zijn hieronder  te bekijken of te downloaden via youtube

trainen met instructies voor ademen en bewegen

trainen met affirmaties (positieve boodschappen)

in de flow met klankschalen

audio

7 oefeningen voor ontspanning en empowerment

Deze oefeningen zijn gebaseerd op onze ervaring en studie. Ze hebben betrekken op verschillende gemoedstoestanden. Het is mogelijk onze gemoedstoestanden te verbeteren door regelmatig te trainen en bewust aandacht te geven aan wat je dan doet. Veranderingen werken pas als er nieuwe paden in ons brein ingesleten zijn en daar is tijd, aandacht en geduld voor nodig. Echter, overdaad schaadt. Pas ze in in je dagelijkse leven. Het is onze ervaring dat het meestal beter werkt om een of twee oefeningen uit te kiezen die op dit moment het belangrijkst zijn of het best werken en je daar een tijdje op te focussen. En wen jezelf er aan om in gedachten (als je eigen topcoach) jezelf instructies te geven, zodat je de audio op den duur niet meer nodig hebt. Download ze door met de rechtermuisknop op het plaatje te klikken

 ontprikkelen_4FR-topcoach Ontprikkelen  (5 minuten)
geschikt voor tussendoor, als je je overprikkeld, mentaal moe of gestrest voelt. Het is gezond voor ons zenuwstelsel (en dus voor onszelf) om af en toe helemaal tot rust te komen, je krijgt  weer nieuwe energie en verwerkt alles beter
 hartcoherentie_4FR-topcoach Hartcoherentie (4 minuten)
jezelf in een positieve gemoedstoestand brengen met een ruime ademhaling. Dit is goed voor je bloeddruk, je hartslag en je welzijn. Dit is een korte versie van audio  In je kracht.
 injekracht_4FR-topcoach In je kracht (12,5 minuut)
we kunnen onszelf trainen om in je kracht te zitten en je stress los te laten. Dan hebben we weer de fysieke en mentale ruimte om overzicht te hebben, je in te leven in de ander en om kalm en bewust te handelen. Zeker voor opvoeders van belang, maar voor wie niet?
 ontspan_4FR-topcoach Ontspan door progressieve relaxatie (14 minuten)
voor mensen die vooral langs de fysieke weg goed tot ontspanning komen. Het is tevens een aandachtsoefening, leren uit je hoofd te komen en aandacht aan je lichaam te geven. Een bekende en effectieve oefening.
 veiligeplek_4FR-topcoach Veilige plek (10 minuten)
voor mensen die zich angstig voelen en behoefte hebben om zich veiliger en meer geborgen te voelen. Ook voor spannende gebeurtenissen, bij traumaverwerking en rouwverwerking is het weldadig om je ook veilig en goed te kunnen voelen.
 goede nachtrust_4FR-topcoach Goede nachtrust (19 minuten)
een uitgebreide oefening voor slechte slapers, mensen die zich gespannen voelen, slecht los kunnen laten en daardoor niet goed in slaap kunnen komen. Je krijgt tips en suggesties om je een zelfmassage te geven, om zorgen en druk denken los te laten, om je zelfvertrouwen te vergroten en om je over te geven aan rustige muziek van klankschalen. Geleidelijk leer je jezelf die punten aan die voor jou werken en worden het meer automatismen.
 lekker slapen voor kinderen_4FR-topcoach  Lekker slapen_kinderen (19 minuten)
voor kinderen, die niet goed kunnen slapen door allerlei angsten en zorgen. Er staan veel aanwijzingen op waar ook de ouders hun voordeel mee kunnen doen. Welke werken goed voor dit kind? Er wordt besloten met een lied over de kleuren.

disclaimer: deze oefeningen zijn geen vervanging voor psychologische begeleiding. Bij psychische problemen is het van belang professionele hulp te zoeken. Als een oefening geen goede uitwerking heeft of teveel losmaakt (dit komt weinig voor, maar als emoties weggedrukt zijn door spanning kan het voorkomen) stop ermee en/of zoek hulp.

www.4FR-topcoach.nl